De deadline van 1 september 2018 waarop alle nieuw verkochte auto’s in Nederland voorzien moeten zijn van een WLTP waarde komt al snel dichterbij. Wat is nu de huidige stand van zaken omtrent calculeren met WLTP waarden? Wij praten u hier graag over bij.
Ontwikkelingen
De introductie van WLTP is een ontwikkeling waar duidelijk veel importeurs mee worstelen. Het is met name een lastige opgave een manier te bedenken waarop calculeren met BPM-verhogende opties, waarbij verschillende combinaties van opties ook nog een tot andere CO2 waarden kunnen leiden, mogelijk wordt. We zijn voortdurend met verschillende partijen in gesprek en zien verschillende ontwikkelingen in de markt ontstaan:
– Webservices
Een aantal importeurs hebben aangegeven bezig te zijn met het ontwikkelen van een webservice waarbij de CO2 waarde van een specifiek voertuig opgevraagd kan worden. Zij zijn van plan om hiervoor de bestel-/ of modelcode van een voertuig en de optiecodes te gebruiken. Slechts in een aantal gevallen is er daadwerkelijk al een technische beschrijving voorhanden; dit zijn Opel en PSA Groupe. Zij verwachten met hun webservice van start te gaan wanneer Nederland overgaat op WLTP waarden. Echter, vooralsnog is er geen officiële ingangsdatum voor de BPM conform WLTP-tarieven en wordt de huidige werkwijze naar alle waarschijnlijkheid doorgezet. Daarnaast wordt er een bijeenkomst door BMW georganiseerd om alle dataleveranciers te informeren over hun software tool.
– Car configurator
Onlangs hebben we Mercedes een prijslijst zien vervangen door een online car configurator. Consumenten kunnen hiermee via internet een voertuig configureren. Helaas is dit geen bruikbare oplossing voor dataleveranciers. Wij en ook andere dataleveranciers hebben dit teruggekoppeld. Het lijkt een eenmalige actie en deze lijn wordt niet doorgetrokken wat betreft andere auto’s van Mercedes.
– Uitrustingniveaus
Wat betreft de Aziatische automerken wordt verwacht dat zij voornamelijk gaan werken met vaste uitrustingniveaus die bestaan uit een vooraf vastgesteld optiepakket met een vaste CO2 waarde. Daarnaast geeft onder andere Hyundai aan dat zij verwacht dat er steeds meer accessoires achteraf toegevoegd gaan worden, zodat deze accessoires niet worden meegenomen in de CO2-waarde en dus in de BPM.
– WLTP Service
Tot slot zien we dat andere dataleveranciers, net als wij, informatie aan het vergaren zijn vanuit de markt. Zo wordt er door JATO gesproken over een ‘WLTP Service’. Er is echter (nog) geen technische informatie beschikbaar over deze service. RDC heeft onlangs bevestigd in gesprek te zijn met diverse marktpartijen om een ‘WLTP-call’ te gaan faciliteren, maar heeft aangegeven daar tot op heden nog niet toe in staat te zijn.
Deadline
Op 1 januari 2019 zou de nieuwe WLTP-BPM tabel van kracht gaan, maar alles duidt erop dat dit tot een nog nader te bepalen moment wordt uitgesteld. De eerstvolgende logische momenten zijn 1 september 2019 of 1 januari 2020. De BOVAG, de RAI Vereniging en de VNA doen hun best om de overheid te stimuleren zo snel mogelijk met meer duidelijkheid te komen. Iedereen is in afwachting van de nieuwe WLTP-BPM tabel. Tot deze van kracht gaat, blijven we in Nederland in ieder geval uitgaan van de teruggerekende NEDC 2.0 waarden. Dit betekent dat er geen rekening wordt gehouden met BPM-verhogende opties met uitzondering van een grotere bandenmaat.
Vervolgstappen
Kortom, er gebeurt van alles, maar we zijn nog ver weg van een mogelijke oplossing. We informeren regelmatig bij de verschillende importeurs, maar helaas blijkt dat zij vaak niet op de hoogte zijn van het beleid van de fabrikant op het gebied van WLTP. Het moge duidelijk zijn dat het een zeer lastige klus is voor ons, maar ook voor andere dataleveranciers om voor alle importeurs een afzonderlijke webservice te bouwen. We blijven dan ook in gesprek met andere dataleveranciers om, waar mogelijk, de handen ineen te slaan en een vinger aan de pols te houden.
Mocht u informatie ontvangen van importeurs, dan willen wij u vragen om die met ons te delen. Alle informatie is welkom!