Er verschijnt bijna dagelijks wel een nieuwsbericht over de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP). De nieuwe meetmethode om CO2 uitstoot van personenauto’s te bepalen. Net als u volgen wij deze berichtgeving vol belangstelling. Wij zijn geïnteresseerd in de gevolgen voor ons als data- en softwareleverancier, maar ook naar de gevolgen voor onze klanten wat betreft het offreren en calculeren.
Tot op heden is het nog niet mogelijk om ons pakket en het autobestand voor te bereiden op eventuele, noodzakelijke veranderingen. Enerzijds kunnen fabrikanten en importeurs nog onvoldoende informatie aanleveren over de gevolgen van WLTP en de wijze waarop het mogelijk gaat zijn om te calculeren en offreren. Anderzijds brengt het ontbreken van een nieuwe BPM-tabel, gebaseerd op WLTP, onzekerheid met zich mee. Zo lang deze tabel er niet is, blijft er gecalculeerd worden met de teruggerekende NEDC 2.0 waarden en wordt er geen BPM gerekend op opties.
Wij vermoeden dan ook dat de overstap naar WLTP per 1 januari 2019 niet haalbaar gaat zijn en tot een nader te bepalen moment uitgesteld zal worden. In de tussentijd houden wij u op de de hoogte van eventuele ontwikkelingen.
Wilt u het volledige document met onze bevindingen lezen? Klik dan hier.